Pár tipů jak si udržet nadšení

Žijeme dnes v uspěchané době. Jak žít život naplno a ponechat si prvotní nadšení?

  • Umístěte na viditelné místo obrázek svého cíle, abyste ho měli často na očích

Když něco často vidíte, drží se vás to jako klíště. Znám lidi, kteří si vyvěšují na ledničku svou fotku z doby, kdy byli ještě hubení. Být štíhlý nebo alespoň zhubnout, je jejich cíl a každý pohled na takovou fotku jim umožňuje soustředit se na cíl a určuje jejich chování a konání.

  • Najděte si pro svůj cíl partnera

Jak se říká: „Ve dvou se to lépe táhne“, a tak, pokud vám to vyhovuje, najděte si parťáka, se kterým se můžete navzájem podporovat jíst zdravě, cvičit, řídit svůj finanční rozpočet. Může to být kamarád/ka, manžel/ka, soused/ka, zkrátka kdokoliv, kdo má podobný cíl. Pomůže vám získávat zas a znova motivaci, pokud o ní budete přicházet.

Nebo si najděte skupinu lidí, která vás podpoří v motivaci a přidejte se k ní

Internet je plný lidí, kteří se druží v různých skupinách. Například Facebook je plný takových skupin. Lidé v nich sdílejí své problémy, úspěchy, neúspěchy, hledají inspiraci a pomáhají si navzájem. Ve více lidech se to lépe táhne a pocit, že ostatní mají stejné trampoty jako vy, vás uklidní.

  • Prostě začněte

Nepřemýšlejte nad tím, jak je to těžké po celém dni v práci si připravit zdravou večeři, jak se vám nechce cvičit, když jste úplně vyřízení. Prostě to udělejte. Energii, kterou vkládáte do přemýšlení nad tím, jak je to těžké a jak se vám stráášně nechce, využijte pro správnou věc. A tím je další pomyslný krok na vaší cestě za vysněnou štíhlou postavou nebo uběhnutými pěti kilometry.

  • Najděte si v tom zálibu

Pokud chcete zhubnout, uběhnout pět kilometrů naráz, jíst zdravě, rozjet podnikání, čeká vás určitě těžká práce. Těžká práce znamená velkou námahu (nejen fyzickou), a proto je důležité si ze svých aktivit udělat zálibu. Když je totiž budete vnímat jako odměnu, začnete se na ně těšit.

Po měsíci běhání jsem se na každý další běh začala těšit. Běhám třikrát až čtyřikrát týdně. Snažím se dodržovat pravidelné dny, pokud je to alespoň trochu možné. Vždy se na každý další běh těším, protože příjemné pocity a energii, které mi přináší, jsou k nezaplacení. O vzrůstající fyzické kondici nemluvě.

  • Dejte tomu čas, obrňte se trpělivostí

Řada z nás chce vidět výsledky svého snažení co nejrychleji. V dnešním uspěchaném světě, kde můžeme mít mnoho věcí téměř okamžitě, je těžké být trpělivý. Cíle ale nedosáhneme přes noc.

Když jsem začala běhat, tak jsem si myslela, že hned napoprvé musím uběhnout třeba i kilometr v kuse. Jenže moje tělo nebylo na takovou zátěž zvyklé, tak řeklo dost a od běhání mě drželo v uctivé vzdálenosti dobré dva měsíce. Natažené šlachy na obou nohách, které byly zvyklé chodit jen na podpatcích, mi řekly: „Dost, musíš změnit přístup, přepískla jsi to.“

A tak jsem začala znovu, zvolna, postupně, tentokrát už vyzbrojena radami zkušenějších. Hlavně netlačit na pilu.

  • Svůj cíl si rozdělte na dílčí cíle

Steak také nesníte najednou. Rozkrájíte ho na menší stravitelná sousta. Stejné je to s rozdělením velkého cíle na menší, dílčí cíle, kterých dosáhneme snadněji.

Přemýšlejte nad tím, na jaké mini-cíle můžete svůj velký cíl „rozkrájet“. Vždycky, když dosáhnete svého mini-cíle, budete mít radost, která vás bude motivovat se nevzdávat a pokračovat ve svém úsilí dál.

  • Často se odměňujte

Za splnění svého cíle se odměňte, ale nejen to. Odměňujte se vždycky i za dosažení mini-cíle.

Jestli vás některý z výše uvedených tipů zaujal, vyzkoušejte ho. Na každého z nás platí něco jiného, a tak se může stát, že vám bude vyhovovat jen některý z  tipů nebo dokonce jen jeden. Nevadí. Dobře, že aspoň jeden 🙂

 

vybrané tipy od koučky Petry Šimkové zpracoval Honza Tesař

Profile photo of Honza

Honza

Osobní kouč a konzultant

Komentáře